Blog Widget by LinkWithin
Terima kasih kerana datang ke blog ini. Blog ini sekadar perkongsian maklumat.. Kami tidak mempunyai hubungan secara langsung dengan pihak UiTM... Sekiranya anda ingin mendapatkan maklumat penting sila hubungi http://uitm.edu.my

Wednesday, June 8, 2011

80 mahasiswa UUM dan UiTM Arau sertai Program Bakti Siswa Perdana

PARIT BUNTAR 7 Jun - Seramai 80 mahasiswa Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Arau, Perlis berkampung selama lima hari di Kampung Bagan Tiang di sini bersama keluarga angkat dalam Program Bakti Siswa Perdana baru-baru ini.

Pengarah Bakti Siswa UUM, Shazwi Abd. Razak berkata, matlamat utama program tajaan Bank Rakyat itu diadakan bagi merapatkan hubungan antara mahasiswa dengan penduduk setempat.

"Program ini menjadi platform kepada mahasiswa untuk menyelami adat dan budaya hidup masyarakat kampung yang kebanyakannya hanya bekerja sebagai nelayan, petani dan pekerja kilang.

"Selain itu, mereka turut membuat kajian mengenai beberapa isu setempat, negeri dan nasional bagi dicadangkan kepada pemimpin tempatan untuk tindakan selanjutnya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Majlis perasmian Program Bakti Siswa Perdana itu disempurnakan oleh Ketua UMNO Bahagian Parit Buntar, Dato Abdul Raman Suliman di Sekolah Kebangsaan Sungai Megat Aris, Bagan Tiang di sini.

Penganjuran program tersebut turut mendapat kerjasama daripada Pertubuhan Belia 4B Kawasan Parit Buntar serta Pejabat Penghulu Mukim Bagan Tiang.

Sementara itu, Pengerusi Gerak Wanis 4B Kawasan Parit Buntar, Amrina Saad yang juga merangkap Naib Pengerusi Wanita 4B Negeri Perak berkata, program tersebut dapat memastikan penglibatan belia dalam aktiviti kemasyarakatan secara berterusan.

Menurut beliau, ia penting bagi melahirkan ciri-ciri kepemimpinan mahasiswa yang berwawasan serta berintegriti selain mampu memberikan pendedahan ilmiah serta motivasi khususnya kepada anak-anak penduduk setempat untuk terus gigih belajar bersungguh-sungguh.

- Utusan

1 comments:

AMS said...

Good... pelajar yang hebat..