Blog Widget by LinkWithin
Terima kasih kerana datang ke blog ini. Blog ini sekadar perkongsian maklumat.. Kami tidak mempunyai hubungan secara langsung dengan pihak UiTM... Sekiranya anda ingin mendapatkan maklumat penting sila hubungi http://uitm.edu.my

Tuesday, September 7, 2010

Peluang anak Terengganu masuk UiTM

MARANG 31 Ogos - Kira-kira 1,000 anak Terengganu lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang sederhana dari segi pencapaian dijangka berpeluang mengikuti program pra-Sains dan Perdagangan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Kuala Terengganu mulai Disember depan.

Ia dikhususkan bagi pelajar miskin berpotensi yang merupakan sebahagian daripada usaha untuk mempertingkatkan lagi jumlah pelajar anak negeri melanjutkan pengajian.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said ketika mengumumkannya berkata, program pradiploma itu memberikan lebih banyak peluang dan pilihan kepada para pelajar untuk memajukan diri.

''Mereka akan ditawarkan mengikuti pengajian selama enam bulan hingga setahun sebelum berpeluang menyambung pengajian berdasarkan prestasi ketika mengikuti program berkenaan," ujarnya.

Beliau menyatakan demikian selepas menyampaikan cenderahati kepada guru seluruh Marang, di Akademi Bomba dan Penyelamat Wakaf Tapai di sini baru-baru ini.

UiTM Kampus Kuala Terengganu asalnya adalah Kolej Yayasan Terengganu (KYT), sebuah Kolej Bersekutu UiTM yang pertama di negara ini yang diwujudkan bagi membantu anak tempatan berdaya saing dalam pelbagai bidang

Pada 1 Januari 2008, UiTM telah bersetuju untuk mengambil alih KYT yang terletak di Cendering untuk dijadikan Kampus Kuala Terengganu.

Menurut Ahmad, kerajaan negeri juga sedang merangka satu program khusus berbentuk kemahiran kepada pelajar lepasan SPM yang tidak cemerlang menerusi mekanisme yang akan diumumkan tidak lama lagi.

Terdahulu pada majlis itu, Ahmad Said menyampaikan pen drive yang direka bentuk khas bernilai RM100 kepada hampir 2,000 guru yang hadir.

Ia bagi memenuhi janji beliau kepada lebih 22,000 warga pendidik seluruh negeri ini untuk memberikan cenderahati kepada mereka yang telah berjaya mengangkat pencapaian akademik di negeri ini ke tahap membanggakan.

Kerajaan negeri membelanjakan RM2.4 juta bagi menyediakan cenderahati itu, sebagai salah satu bentuk penghargaan kerana telah naikkan imej Terengganu sebagai 'negeri anjung ilmu'.

Katanya, hasil kegigihan para guru, Terengganu kini menduduki tangga teratas dalam keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Pencapaian itu termasuk kejayaan dinobatkan negeri terbaik selama sembilan tahun berturut-turut bagi UPSR, selain mengungguli peperiksaan SPM selama tiga tahun berturut-turut.

Menurut Ahmad Said, insentif kepada warga pendidik yang menerajui usaha ke arah peningkatan kecemerlangan di sekolah-sekolah akan diteruskan termasuk lawatan ke luar negara.

Beliau menegaskan, usaha kerajaan membangun dan memajukan negeri akan menjadi suatu yang paling utama dalam pentadbirannya.

''Dalam tempoh setahun lagi, kesemua anak-anak Terengganu yang melangkah ke sekolah menengah merupakan kalangan yang 'celik' komputer.

''Kalau ada yang belum celik komputer, mereka mungkin bukan kalangan anak negeri," ujarnya yang merujuk kepada pemberian e-book dalam usaha membudayakan pengajian dan pembelajaran secara maya.

Beliau menarik perhatian kerajaan negeri juga akan membekalkan lebih banyak komputer riba kepada guru namun ia dilakukan secara berperingkat.
- Utusan..

Bagus peluang ni. Sepatut di ambil oleh remaja yang berada dalam tahap sederhana.. Peluang yang diberikan oleh Kerajaan patut digunakan sebaik mungkin.

0 comments: