Blog Widget by LinkWithin
Terima kasih kerana datang ke blog ini. Blog ini sekadar perkongsian maklumat.. Kami tidak mempunyai hubungan secara langsung dengan pihak UiTM... Sekiranya anda ingin mendapatkan maklumat penting sila hubungi http://uitm.edu.my

Saturday, February 13, 2010

UiTM Cipta Sistem Pesanan Makanan Dari Rumah

MACHANG, 10 Feb (Bernama) -- Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Machang telah mencipta satu sistem tempahan makanan dari rumah menerusi internet dikenali "Smart Order" yang dapat membantu dalam pemasaran produk industri kecil dan sederhana.

Ketua Pembangunan "Smart Order" itu, Mohd Idzwan Salleh, berkata menerusi sistem itu pengguna boleh membuat tempahan dari rumah bagi makanan dari restoran yang digemari serta boleh merangka perbelanjaan secara berhemah.

"Mereka boleh memilih menu dan menyemak harga bagi makanan yang disediakan itu," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata pengusaha akan memenuhi pesanan itu dengan menghantarnya ke rumah mengikut alamat yang dinyatakan dalam pesanan Smart Order.

Mohd Idzwan berkata sistem itu dicipta selama enam bulan sejak tahun lepas oleh empat pensyarah yang pakar dalam bidang ICT bagi membantu pengusaha meluaskan lagi rangkaian perniagaan di samping memberi keselesaan kepada pelanggan.

Beliau berkata sistem itu dihasilkan dengan kos sebanyak RM10,000 termasuk membeli peralatan yang diperlukan bagi tujuan penyelidikan.

Katanya sistem itu sesuai digunakan di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Johor Baharu dan Ipoh.

Mohd Idzwan pengusaha EDDLEE Fried Chicken di Kota Baharu merupakan pengusaha restoran pertama yang menggunakan sistem itu.

-- BERNAMA

Kira bagus inovasi yang dilaksanakan oleh pelajar UiTM bagi membantu IKS.. Sedikit sebanyak membantu menaikkan nama UiTM dimata dunia

0 comments: