Blog Widget by LinkWithin
Terima kasih kerana datang ke blog ini. Blog ini sekadar perkongsian maklumat.. Kami tidak mempunyai hubungan secara langsung dengan pihak UiTM... Sekiranya anda ingin mendapatkan maklumat penting sila hubungi http://uitm.edu.my

Thursday, November 5, 2009

HP bekerjasama dengan pelajar UiTM

SHAH ALAM 2 Nov. - Hewlett Packard (M) Sdn. Bhd. (HP) akan melatih penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) menjadi penguji bertauliah untuk perisiannya melalui Program Pendidikan Perisian HP.

Program dengan kerjasama Technology Education Leader Sdn. Bhd. (TEL) itu akan melibatkan pelajar Fakulti Sains Komputer dan Matematik UiTM.

Kerjasama ini juga menjadikan UiTM sebagai institut pengajian tinggi ketiga di Asia dan pertama negara ini diberi kepercayaan oleh HP yang merupakan syarikat teknologi terbesar di dunia untuk menjalankan program tersebut selepas universiti di China dan India.

Naib Canselor UiTM, Tan Sri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah berkata, UiTM bertuah kerana melalui kerjasama ini seramai 100 penuntutnya yang merupakan kumpulan perintis program ini akan memulakan kursus selama 17 hari secara percuma pada penghujung November ini.

Ini kerana katanya, kos pengajian kursus yang melayakkan penuntutnya memiliki Sijil Pengujian Perisian HP ini bernilai RM14,200 jika diambil di luar.

''Tenaga pengajar dan kelengkapan pengajian akan disediakan oleh pihak HP. Jika berjaya UiTM akan meneruskan kursus ini yang akan diadakan dua kali setahun dan dijalankan pada musim cuti semester.

''Pada masa depan kita juga berhasrat mewujudkan pusat kecemerlangan Industri Piawaian Pengujian Perisian di UiTM," kata beliau.

Beliau berkata demikian selepas menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan HP dan TEL bagi pihak UiTM di bangunan Canselori UiTM di sini hari ini.

HP diwakili oleh Pengarah Perkhidmatan Pendidikan Perisian HP Asia Pasifik dan Jepun, Roy Chermana.

- Utusan

Hebat la tu.. Menunjukkan kualiti pelajar UiTM diiktiraf oleh syarikat gergasi komputer. Tahniah semua

2 comments:

FdausAmad said...

Salam,

Gua nak ajak lu dtg lepak blog gua. Rilek rilek.

selambe.

Daud Mili said...

RM14,200???......