Blog Widget by LinkWithin
Terima kasih kerana datang ke blog ini. Blog ini sekadar perkongsian maklumat.. Kami tidak mempunyai hubungan secara langsung dengan pihak UiTM... Sekiranya anda ingin mendapatkan maklumat penting sila hubungi http://uitm.edu.my

Saturday, July 4, 2009

Kampus Baru UiTM di puncak alam

Aku baru je mengikuti perkembangan UiTM tercinta.. Selepas lebih 5 tahun meninggalkan UiTM aku langsung tak ambil tahu tentang perkembangan UiTM. Jadi baru tau yang ada satu kampus baru yang akan beroperasi di PUncak ALam, Shah ALam, Selangor..


Kampus pintar, mesra alam UiTM

Oleh ABDUL YAZID ALIAS
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 3 Julai - Universiti Teknologi Mara (UiTM) bakal menjadi perintis pembinaan infrastruktur kampus pintar dan mesra alam dapat dibuktikan menerusi pembinaan cawangan barunya di Puncak Alam, di sini.

Reka bentuk bangunannya jauh berbeza dengan yang biasa dilihat di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan lebih menarik ialah pembinaannya mengambil kira lokasinya yang di kelilingi suasana hijau.

Keunikan Kampus UiTM Puncak Alam yang berkeluasan 445.1 hektar dengan fasa pertamanya sudah siap dan boleh digunakan.

Naib Canselor UiTM, Tan Sri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah berkata, kampus berkonsepkan gandingan teknologi dan alam sekitar itu memberi penekanan kepada reka bentuk pintar bagi kemudahan para warganya sama ada tenaga pengajar mahupun di kalangan penuntut.

"Pembinaan kampus baru ini melibatkan tiga fasa, setakat ini fasa pertama telah pun siap dan mula beroperasi bulan ini.

"Antara pusat pengajian yang telah siap ialah Fakulti Pengurusan dan Teknologi Pejabat (FPTP), Fakulti Sains Kesihatan (FSK) dan Fakulti Farmasi (FF).

"Dua kolej kediaman iaitu Kolej Rafflesia dan Kolej Angsana yang menempatkan lebih 600 pelajar juga sudah siap," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah Ibrahim, kampus itu adalah sebahagian daripada rancangan pengembangan UiTM berikutan kampus induknya di Seksyen 2 di sini tidak dapat menampung pertambahan bilangan pelajar untuk tempoh jangka masa panjang.

Malah, katanya, pembinaan kampus itu turut melibatkan pertambahan bidang pengajian oleh UiTM pada masa depan selain mampu menempatkan 13,000 penuntut dalam satu-satu masa sekiranya kesemua fasa pembinaan siap sepenuhnya.

Bagaimanapun, beliau tidak dapat menyatakan tempoh sebenar projek pembinaan kampus itu disiapkan.

Ibrahim berkata, kampus baru itu akan menyediakan kemudahan pembelajaran termasuk teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) serta interaksi pembelajaran antara pelajar dengan tenaga pengajar serta warga kampus yang lain.


Sumber : Utusan.com.my

Caiyoklah UiTM. semoga terus maju.

1 comments:

Anonymous said...

besar woo kampus ni..
aku ex uitm penang.
tp penah gu sebab anta adik aku kat sane.
sesat woo kat dalam..
bazir minyak je.haha